נכתב ע
נכתב ע"י מערכת אסתטיקר

כ-60% מהגברים סובלים מתופעת הגניקומסטיה, חזה גברי מפותח מדי, שמזכיר קצת חזה של אישה. התופעה יכולה להתפתח בכל גיל ומשמעותה התפתחות של בלוטות חלב גדולות בזכר אשר גורמות לגדילת החזה. הסיבות לתופעה אינן ברורות כל כך אך נראה שהן קשורות בעיקר בהפרעות הורמונליות, השפעת לוואי כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות וגם לירידה אינטנסיבית במשקל. מובן שגברים הסובלים מגינקומסטיה מתביישים בכך ובגופם ונמנעים מלחשוף אותו – במיוחד בציבור ולכן פונים לניתוח פלסטי שיטפל בכך ויחזיר להם את תחושת הגבריות.

 

מה זה גניקומסטיה?

המונח המקצועי לתופעת החזה הגדול אצל הגבר הוא גניקומסטיה – "'שדיים" ו"אישה" ביוונית. כבר השם מצביע על הבעייתיות של התופעה. שהרי הנורמות החברתיות קובעות כי על החזה הגברי להיות שטוח ומוצק, בניגוד לחזה הנשי שצריך להיות רך ועגול, ולעתים גדול.

הטיפול בגינקומסטיה איננו מסובך, והתאמת שיטת הניתוח תלויה בגורמים לגידול יתר של החזה ובדרגת ההגדלה. גניקומסטיה בדרגות נמוכות יכולה להיגרם מעודף משקל בלבד, וניתן לטפל בה על ידי הורדה במשקל והתעמלות לבניית שרירי החזה. פעולות אלו יהפכו את רקמת השומן לשריר ויפתרו את הבעיה ללא צורך בניתוח הקטנת חזה לגבר.

ניתוח תיקון גניקומסטיה פירושו שיפור מראה שדיים נשיים אצל גברים מגיל הנערות ועד זקנה. משך ניתוח גניקומסטיה שעה עד שעתיים בהתאם לטכניקת הניתוח שנבחרה ומורכבותו, בדומה למשך ניתוח הגדלת חזה. במהלך ניתוח גניקומסטיה נערכת שאיבת שומן ולעיתים מורידים גם בלוטת שד ומקטינים את היקף העטרה המקיפה את הפטמה. הבחירה של שיטת ניתוח גניקומסטיה תלויה למעשה בגודל השד, כמות רקמות השד, גמישות העור וכמות השומן.

יש פעמים בהם אין צורך לבצע דבר מלבד שאיבת שומן וזאת משום שהד מורכב מרקמות שומניות בלבד. כאשר יש מקרים שלגניקומסטיה עם בלוטת שד, יש צורך להסירה דרך חתך קטן בעטרה. יש פעמים בהם יש עודף משמעותי של עור שצריך להסירו, פעולה זו משאירה צלקות בולטות. בסיום הניתוח עלייך ללבוש גופייה גמישה למניעת הצטברות נוזלים במשך חודש וחצי, גופייה זו תתואם לך עוד לפני הניתוח.

 

למי נחוץ ניתוח שכזה?

עברו הימים שבהם רק הנשים דאגו לטיפוח גופן. היום גם הגברים מבינים שכדי להיראות טוב יש להסיר שיער מיותר, לשאוב שומן, וכשהדבר נחוץ גם להקטין את הפטמות. גברים לא מעטים סובלים מחזה גדול, נבוכים בגללו, ובדרך כלל מנסים להסתיר אותו. חזה גדול יתר על המידה שכיח בקרב גברים בכל הגילאים.

התופעה יכולה להופיע בשד אחד או בשניהם, החזה נראה בולט או מדולדל, ולעתים קיים חוסר סימטריה בין הפטמות. קרוב ל-50% מגברים בוגרים וכ-65% מבני הנוער סובלים מחזה מוגדל בצורה זו או אחרת. בדרך כלל זו תופעה חולפת, העודף ברקמות החזה נעלם אצל בני הנוער עם התבגרותם ואצל המבוגרים ניתן לתקן זאת באמצעות דיאטה והתעמלות. אולם אם הבעיה נמשכת והתופעה מציקה, הגיע הזמן לפנות לטיפול רפואי. הטיפול המומלץ ביותר לטיפול בתופעה הוא ניתוח הקטנת חזה.

 

הקטנת חזה לגבר – איך עושים את זה

גניקומסטיה - הקטנת חזה לגברים

ישנן כמה שיטות עבור הקטנת חזה לגבר: ניתוח, שאיבת שומן או שילוב של השניים.
הצעד הראשון לטיפול הוא התייעצות עם מנתח בעל ניסיון בהקטנת חזה לגבר. קודם כל יש לקבוע אם החזה הגדול אינו נובע מבעיה רפואית ולאחר מכן יש לעצב מחדש את צורתו.

ייתכן שהרופא יחליט שמטעמי בריאות אינך מועמד מתאים להקטנת חזה. אך אם אתה בריא, משקל גופך תקין ואתה ממש מוטרד מהעובדה שהחזה שלך גדול מדי, מומלץ לגשת לטיפול. שיקול חשוב נוסף הוא אם התפתחות החזה שלך הסתיימה, כלומר אם הנך אדם בוגר ולא נער בשלבי הגידול, שהשינויים ההורמונליים שלו טרם התייצבו.

אם כל הנתונים מתאימים, המנתח יבדוק את כמות עודף השומן ואת רקמות הבלוטה שלך. הוא יצלם את החזה שלך וישוחח אתך לגבי הציפיות שלך מהניתוח.לאחר מכן יורה לך לערוך את כל בדיקות המעבדה הדרושות ויכין אותך לניתוח, שהוא פשוט למדי.

 

ניתוחי גניקומסטיה – חתכים וצלקות

בניתוחי גניקומסטיה החתכים כמעט אינם נראים, גודלם כ-2 מ"מ והם ממוקמים בשדיים או לידם. ברוב המקרים יש צורך במספר חתכים. באופן טבעי חתכים אלו כמעט ואינם משאירים צלקות הנראים לעין.  צלקות תופענה רק במקרה ובניתוחי גניקומסטיה יאלץ הרופא להסיר את בלוטת השד ולהדק עודפי עור. במהלך השנתיים שלאחר ניתוח תיקון גניקומסטיה הצלקות יעברו שינויים של צבע, הבהרה, ריכוך והשטחה עד לריפויין המלא ללא אפשרות לשלוט בקצב החלמתן. בדרך כלל זמן האשפוז לאחר ניתוח גניקומסטיה הוא בין 12 שעות ליממה שלמה.

לאחר הניתוח עלייך ללבוש גופייה אלסטית למשך חודש וחצי שתעזור בריפוי ומניעת הצטברות נוזלים. לאחר שבוע עד שבועיים תגיע לבדיקת ביקורת אצל הרופא המנתח. מומלץ להימנע מכל פעילות מאומצת במשך הזמן עד לבדיקת הביקורת במרפאת הרופא הפלסטי. מראה החזה יגיע לתוצאתו הסופית לאחר כשלושה חודשים ממועד הניתוח לתיקון גניקומסטיה. מיד לאחר הניתוח עלולים להופיע סימנים כחולים, נפיחות, כאבים והפרשות שונות באזור החזה.  הנפיחות והסימנים הכחולים ייעלמו עם הזמן עד שלושה חודשים ממועד הניתוח ואילו ההפרשות יפסקו לאחר 48 שעות ממועד הניתוח. לאחר הסרה של בלוטת השד מחדירים צינור לניקוז נוזלים למשך כמה ימים.

 

סיבוכים אפשריים בניתוח גניקומסטיה

דימום מוגבר – סיבוך זה עלול להופיע בכ-1 אחוז מניתוחי גניקומסטיה. יש מקרים נדירים בהם יש צורך במנת דם בבית חולים או לעבור ניתוח שני על מנת להפסיק את הדימום.

סרומה (הצטברות נוזלים) – הכוונה להצטברות של נוזלים מתחת לעור. סיבוך זה עלול להופיע בכחצי אחוז ממנותחי גניקומסטיה. הגורם העיקרי לכך היא היווצרות של חלל באזור הניתוח המתמלא בנוזל.

זיהום – סיבוך זה נדיר ביותר ועלול להיווצר עד שלושה שבועות לאחר ניתוח גניקומסטיה. הטיפול המונע הניתן למטופל מראש הוא כיסוי אנטיביוטי.

סיבוכים נוספים הם: צלקות, נמק, פגיעה באיברים פנימיים ואסימטריה של השדיים המופיעה לעיתים מלכתחילה.