נכתב ע
נכתב ע"י מערכת אסתטיקר

הקדמה: נשירת שיער והתקרחות היא תופעה נפוצה ושכיחה מאוד בעולם. נשירת שיער נורמלית וטבעית היא נשירה של פחות מ 100 שערות בערך ליום. נשירת שיער מעל ל 100 – 130 שערות ליום יכולה להעיד על בעיה מסויימת. התקרחות היא מצב שבנוסף לנשירת שיער המרובה, או ללא נשירת שיער מרובה, שיער חדש במקום השיער שנשר אינו צומח.

 

על מנת לטפל בנשירת שיער או ההתקרחות, תחילה צריך לאבחן את סוג הנשירה או ההתקרחות. במאמר זה ננסה לאבחן את סוג ההתקרחות או נשירת שיער של של הקורא וננסה לכוון ולהדריך את המטפל. לפני ההדרכה, יש להדגיש שבהחלט הדבר אפשרי לעצור התקרחות או נשירת שיער!

 

נשירת שיער / התקרחות אצל גברים

א. סיבה נפוצה ביותר אצל גברים מקריחים – התקרחות אנדרגונית 

התקרחות ונשירת שיער

למעלה מ 90% מהגברים שמקרחים הסיבה היא אנדרוגנית. התקרחות זו נקראת בשמות: אלופסיה אנדרוגנית, אלופציה אנדרוגנית, התקרחות אנדרוגנית. צורה של התקרחות זו נראת בדרך כלל על ידי "מפרצים" , כלומר קרחות בצידי הראש, ובשלבים מאוחרים יותר אם המתקרח לא טופל , גם קרחת בקודקוד הראש (כתר). להתקרחות זו יש טיפולים ותרופות!

הסיבה להתקרחות זו היא עקב פגיעה של ההורמון DHT בזקיקי השער. הפגיעה גורמת להתכווצות הדרגתית של זקיקי השיער ובמידה והזקיקים לא טופלו בהתאם הזקיק יכול להפסיק את הצמחת השיער. עקב רמות גבוהות של ההורמון DHT בקרקפת או עקב רגישות יתר של זקיקי השיער להורמון DHT יכולה להיות התקרחות מוגברת. ההורמון DHT הוא מטבוליט פעיל ביולוגית של ההורמון הגברי טסטוסטרון. כאשר ההורמון הגברי טסטוסטרון מגיע במגע עם האנזים אלפא 5 רידרוקס (AR5), הוא מומר להורמון DHT. ישנם תרופות כגון פרופסיה לדיכוי רמות ההורמון DHT בגוף, על ידי ניטרול של חלק מהאנזימים אלפא 5 רידרוקס (AR5).

ב. סיבות נוספות פחות שכיחות להתקרחות או נשירת שיער אצל גברים

במידה ומדובר רק בנשירת שיער מרובה, כלומר למעלה מ 100 – 130 שערות ביום, ללא מפרצים (קרחות בצידי הראש), יתכן שמדובר בנשירת שיער בעקבות תזונה לקויה או לחץ נפשי. גם אלו הסובלים מהתקרחות אנדרוגנית יכולים לאבד שיער מסיבות נוספות.

על מנת לדעת האם יש נשירת שיער גם בעקבות מחסור ויטמינים בגוף, יש לבצע בדיקות דם. בדיקות דם אלו יש לבצע דרך הרופא המטפל. במידה וזאת אחת הסיבות, או הסיבה העיקרית, אפשר לטפל בבעיה זו על ידי תוספי תזונה. לחץ נפשי הוא גם אחד הסיבות לנשירת שיער. תופעה של נשירת שיער בעקבות לחץ נפשי נקראת "Telogen effluvium" .

ג. השחטת זרע לבטלה

ישנם גברים הנוהגים להשחיט את זרעם לבטלה, ללא צורך של מצוות פרו ורבו. רבי משה בן מימון (הרמב"ם) בנוסף להיותו רב גדול וגדול ישראל, היה גם רופא גדול ומדען. הרמב"ם מדבר על הקשר שבין שכבת הזרע , שככל שתצא ביותר הגוף כלה וכוחו כלה, ומדבר על הקשר שלה לנשירת שיער.

ד. סיבות נוספות

מחלות מסויימות, לקיחת סטרואידים, בעיות בבלוטת התריס (ניתן לאבחן באמצעות בדיקת דם), דיאטה לקויה, תרופות מסויימות שמשפיעות לרעה על השיער, מחלת אלופסיה אראטה ועוד.

 

נשירת שיער אצל נשים

א. סיבה נפוצה ושכיחה של נשירת שיער אצל נשים: נשירת שיער לאחר לידה

נשירת שיער שלאחר לידה אצל נשים היא תופעה זמנית של נשיער שיער עקב השינויים הרציניים שנעשו בגוף בתקופת ההריון ולאחריו. נשירת שיער זו היא זמנית ובדרך כלל השיער יחזור למצב שבו היה לפני ההריון. במידה והנשירה ממשיכה לאחר שנה מזמן הלידה יש לפנות לרופא עור.

ב. נשירת שיער בעקבות תזונה לקויה אצל נשים, או לחצים נפשיים

אצל נשים ובנות צעירות הסובלות מנשירת שיער, הסיבה יכולה להיות בגלל תזונה לקויה או דיאטה קיצונית.

ג. נשירת שיער / התקרחות מהסיבה האנדרוגנית אצל נשים

נדיר מאוד שנשים צעירות סובלות מנשירת שיער או התקרחות מהסיבה אנדרוגנית בגילאים צעירים, וזאת משתי סיבות:

1. ההורמון DHT שפוגע בזקיקי השיער בהתקרחות אנדרוגנית הוא נמוך באופן טבעי אצל נשים, מכיוון שהורמון זה נוצר עקב ההורמון הגברי טסטוסטרון, שאצל נשים גם ההורמון טסטסטרון נמוך באופן טבעי.

2. לנשים יש את ההורמון הנשי אסטרוגן, שמגן על שיערם.

נשים בגילאים מאוחרים יותר יכולות לסבול גם מנשירת שיער או התקרחות אנדרוגנית. בדרך כלל נשים הסובלות מהתקרחות אנדרוגנית לא יגיעו למצב של קרחת שלמה לגמרי, אלא למצב של שיער דליל יותר. התקרחות זו בדרך כלל לא תראה בצורה כמו ההתקרחות של הגברים, כלומר בצורת קרחות במפרצים (צידי הראש) ושיער דליל או קרחת בקודקוד הראש (vertex), אלא תראה כשיער דליל יותר בקרקפת.

ד. סיבות נוספות

מחלות מסויימות, לקיחת סטרואידים, בעיות בבלוטת התריס (ניתן לאבחן באמצעות בדיקת דם), דיאטה לקויה, תרופות מסויימות שמשפיעות לרעה על השיער, מחלת אלופסיה אראטה ועוד.

 

טיפולים בנשירת שיער או התקרחות

לאחר שגילינו על ידי אבחון מקצועי מהו סוג ההתקרחות או נשירת שיער ממנו אנו סובלים, השלב הבא הוא כמובן איך מטפלים בנושא. כמובן שסוג הטיפול החומרי תלוי בסוג נשירת שיער. לחלק מסוגי הנשירה ישנם תרופות מרשם, כגון פרופסיה – להתקרחות אנדרוגנית גברית , מינוקסידיל – להתקרחות אנדרוגנית ולסוגי התקרחות נוספים, ספירונולאקטון – להתקרחות אנדרוגנית אצל נשים, קורטיזון – לחולי אלופסיה אראטה ועוד אחרים.

מה שנשאר לעשות הוא לקרוא וללמוד (במידה ורוצים) על הטיפול או התרופה בהתאם להוראת הרופא המטפל או ללמוד על טיפולים נוספים שלא הוזכרו על ידי הרופא. כמו כן, ישנם אנשים המעדיפים ללמוד על התרופות לפני השימוש בה.

טיפול חומרי מומלץ

הטיפול החומרי המומלץ לגבר הסובל מהתקרחות אנדרוגנית הוא שילוב של:

פרופסיה – כדורים לבעליה המפחיתים את רמות ההורמון DHT בגוף. פרופסיה מוכחת מדעית על ידי מחקרים קלינים מחמירים של ה FDA ליעילות בהתקרחות אנדרוגנית.
מינוקסידיל / רוגיין – ממריץ את זקיקי השיער להצמיח שיער על אף נוכחות ההורמון DHT בקרקפת. פרופסיה מוכחת מדעית על ידי מחקרים קלינים מחמירים של ה FDA ליעילות בהתקרחות אנדרוגנית.

שמפו ניזורל – שמפו ניזורל פועל כשמפו אנטי דלקתי, מפחית את הפרשות הסבום ועוד.

הטיפול החומרי המומלץ לאישה הסובלת מתופעת נשירת שיער אנדרוגנית (מצוי בדרך כלל רק בגילאים מאוחרים) הוא שילוב של מינוקסידיל ושמפו ניזורל. לנשים מאוד מסוכן לקחת פרופסיה, במיוחד לנשים בהריון.

 

מי הם ה-FDA ולמה חשוב להשתמש בטיפולים שנעשו עליהם מחקרים של ה-FDA?

מנהל המזון והתרופות האמריקאי המכונה בשם FDA – Food and drug administration הוא גוף ממשלתי בארצות הברית האחראי על פיקוח ואישור של תרופות, מזון, תכשירים, מוצרי קוסמטיקה מסוימים, מכשירים רפואיים ועוד. במדינות רבות (כולל ישראל), אישור ה FDA על התרופות הוא תנאי למכירה ושימוש בתרופות. למרות שה FDA הוא גוף ממשלתי בארצות הברית, ל FDA יש השפעה בינלאומית.

תהליך לאישור תרופה מסוימת על ידי ה FDA כולל מחקרים וניסויים קליניים, בדרך כלל אישורי תרופות נמשכים מספר שנים. ה FDA בודקים האם התרופה מסוכנת, כמה היא מועילה (אם בכלל), בטיחות התרופה ועוד על ידי מחקרים וניסויים, רק לאחר שהתרופה נבדקה וה FDA החליטו שהיא בטוחה לשימוש בתנאים מסוימים, התרופה תקבל אישור FDA. אישור FDA מהווה בדרך כלל "הוכחה" לכך שהתרופה יעילה או בטוחה לשימוש. כמובן שלא כל האנשים יגיבו לתרופות באופן שווה. כמו כן חשוב לדעת מהו סוג האישור שהתרופה קיבלה. ישנם תרופות או מכשירים שמקבלים אישור רק כבטיחותיים לשימוש, וישנם תרופות שמקבלות גם אישור כמועילות.

המחקרים של ה FDA נחשבים למאוד אמינים, ולכן טיפולים חומריים שמאושרים על ידי ה FDA גם כבטוחים לשימוש וגם כיעילים נחשבים למוצלחים ביותר כטיפולים חומריים.

 

מתי רואים תוצאות

חשוב לזכור שלעיתים קבלת התוצאות מהטיפול עלולה לקחת זמן ואצל כל אחד הזמן הוא שונה. הזמן תלוי כמובן בין השאר גם בסוג ההתקרחות , סוג הטיפול, רמת ההתקרחות ועוד גורמים נוספים. ישנם כבר אנשים שבעקבות טיפולים מסוימים כבר הצמיחו שיער ועצרו את תהליך ההתקרחות באופן משמעותי ונראה לעין.

 

 

פרופסיה – הוכחה כיעילה ואפקטיבית להתקרחות אנדרוגנית גברית

חומר פעיל: finasteride
מין: לגברים בלבד
מינון: 1 מ"ג ליום
שמות מסחריים: propecia, פרופסיה
שימוש: כדורים
פעולה: מקטינה כמות DHT
מיועד ל: הסובלים מאלופסיה אנדרוגנית

חשוב מאוד להדגיש ולבהר את העובדה שפרופסיה היא תרופה מוכחת על ידי מחקרים קלינים של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) כיעילה ואפקטיבית לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית לגברים! מחקרים שנעשו על ידי ה FDA נחשבים למאוד אמינים. המלצת צוות האתר היא שילוב של פרופסיה עם תרופות חזקות נוספות כגון מינוקסידיל (שגם היא הוכחה כיעילה על ידי ה FDA) לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית.

מחקרים אודות פרופסיה: לפי אתר החברה, במחקר קליני של כ 5 שנים נבדקה אפקטיביות הפרופסיה. 9 גברים מתוך 10 גברים שנטלו פרופסיה היו להם תוצאות נראות. התוצאות שנראו הם: 48% מהגברים נראתה צמיחה מחודשת של השיער, 42% הגברים האחרים תהליך ההתקרחות פסק. 2 גברים מתוך 3 גברים שלקחו פרופסיה הצמיחו שיער מחדש. המחקר של ה FDA על פרופסיה נעשה על ידי שיטות מבוקרי תרופת פלסבו ועל ידי שיטת double-blind, ולכן המחקר נחשב לאמין מאוד.

החומר הפעיל בפרופסיה: פינסטריד – מידע מדעי: החומר הפעיל בתרופה "פרופסיה" הוא "פינסטריד" . פינסטריד הוא חומר כימי שהוא אנטי אנדרוגן סינטטי (מלאכותי) החוסם את האנזים אלפא 5 רידורקס (AR 5) מהסוג השני. האנזים הנ"ל ממיר את ההורמון "טסטוסטרון" להורמון "דיהידרו טסטוסטרון" (DHT). פינסטריד מאושר על ידי ה FDA לטיפול בגידול שפיר של הערמונית ולטיפול (BPH) בהתקרחות אנדרוגנית גברית (MPB).

גילוי הפינסטריד – במקרה? גילוי הפינסטריד (החומר הפעיל שבפרופסיה) לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית נתגלה בעקבות השימוש בפינסטריד 5 מ"ג לאנשים עם בעיית הערמונית המוגדלת. ניצפה שבעקבות נטילת התרופה אצל חלק מהאנשים עם בעיית הערמונית המוגדלת וגם עם התקרחות אנדרוגנית חלה צמיחה מחודשת או הפסקה בהתקרחות.

אמינות פרופסיה: מארק היא החברה המייצרת את פרופסיה. מארק היא חברה בינלאומית, מבין חברות התרופות הגדולות ביותר בעולם ליצור תרופות, שהוקמה בשנת 1891 בארצות הברית. שמה המלא של החברה הוא Merck Sharp & Dohme (MSD) . עובדה זו מקנה אמינות לפרופסיה, בנוסף לעובדה כי התרופה מאושרת על ידי ה FDA.

פרופסיה היא תרופה שמאושרת על ידי ה FDA, החומר הפעיל שבפרופסיה (פינסטריד) מאושר משנת 1992 לטיפול בערמונית מוגדלת. בדרך כלל כל תרופה שמשווקת , דורשת אישור של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) , ה FDA עושים מחקרים וניסויים על התרופה על מנת לבדוק את בטיחות התרופה , השימוש בתרופה, יעילות התרופה ותוצאות התרופה. במחקרים קלינים נראו תוצאות מדהימות של יעילות הפרופסיה לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית אצל גברים. עובדות אלו מקנות אמינות רבה לפרופסיה.

שאלות נפוצות – פרופסיה

1. מתי אפשר לצפות לתוצאות בשימוש בפרופסיה?

3-6 חודשים. יש להמשיך ליטול את התרופה על מנת לשמור על השיער.

2. מה קורה כאשר מפסיקים ליטול פרופסיה?

תהליך הנשירה עשוי להתחדש בתוך מספר חודשים.

3. האם חייבים מרשם רופא על מנת לרכוש פרופסיה?

כן.

4. למי מיועדת פרופסיה?

לגברים הסובלים מהתקרחות אנדרוגנית, המעוניינים למנוע התקרחות עתידית, לשמור על השיער הקיים, ואפילו להצמיח שיער מחדש.

5. האם יש אפשרות להצמיח שיער במקומות שכבר הקריחו?

לא תמיד מקומות שנראים שכבר הקריחו באמת הקריחו. לפעמים, יש מצב שזקיקי השיער מצמיחים שערות מאוד דקות , קטנות וקצרות שלא נראות בהסתכלות רגילה. בהסתכלות רגילה אולי נראים שהמקום כבר הקריח, אבל עדיין זקיקי השיער קיימים. ניתן לפעמים לראות אותם על ידי הסתכלות בקרוב במראה מגדילה. גם אם לא רואים, לפעמים יש מצב שהזקיקי שיער עדין חיים. לכן, לפעמים יש אפשרות להצמיח שיער במקומות שכבר נראו שהקריחו.

6. מהם מחירי הפרופסיה?

נכון לתחילת שנת 2013 מחיר הפרופסיה הוא בערך 150 – 200 לחבילה של 30 טבליות שמחזיקה לחודש. בעבר המחירים היו 200 – 300 ש"ח לחודש. לקראת בסוף השנה , כשהפטנט על פרופסיה יפוג, המחיר ירד משמעותית.

 

מינוקסידיל / מינוקסי

חומר פעיל: minoxidil
מין: 5% לגבר ו 2% לנשים (לא מיועד לנשים בהריון!)
מינון: 2 מ"ל ליום, מריחה פעמים ביום, כל פעם 1 מ"ל.
שמות מסחריים: Rogaine, Regaine, Avacor, אלופקסי, מינוקסי ועוד.
שימוש: מריחה על הקרקפת, תמיסה או קצף.
פעולה: מקדם צמיחת שיער
מיועד ל: הסובלים מאלופסיה אנדרוגנית

מה זה מינוקסידיל / רוגיין / מינוקסי?

רוגיין / מינוקסי (חומר פעיל מינוקסידיל) היא התרופה הראשונה שאושרה על ידי ה FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לטיפול בנשירת שיער או התקרחות מהסוג האנדרוגני. עדין לא ידוע בדיוק כיצד מינוקסידיל מקדם צמיחת שיער. התרופה פותחה במקור לטיפול לסובלים מלחץ דם גבוה (באופן אוראלי, כלומר כדורים), אבל אובחן גם כי מינוקסידיל מקדמת צמיחת שיער. התרופה לא מטפלת ב DHT המשפיע על זקיקי השיער, אלא מיועדת להצמחת שיער למרות נוכחות והשפעת ההורמון DHT בקרקפת על זקיקי השיער.

החומר הפעיל "מינוקסידיל" – מוכח כיעיל בטיפול בהתקרחות אנדרוגנית

חשוב מאוד להדגיש ולבהר את העובדה שמינוקסידיל היא תרופה מוכחת על ידי מחקרים קלינים של מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) כיעילה ואפקטיבית לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית ! מחקרים שנעשו על ידי ה FDA נחשבים למאוד אמינים. המלצת צוות האתר היא שילוב של מינוקסידיל עם תרופות חזקות נוספות כגון פרופסיה (לגברים בלבד, גם פרופסיה הוכחה כיעילה על ידי ה FDA) לטיפול בהתקרחות אנדרוגנית.

מידע נוסף על מינוקסידיל / מינוקסי

רוגיין / מינוקסי היא תרופה לשימוש טופיקאלי (topical), כלומר השימוש בה הוא לא אוראלי (בכדורים) אלא למריחה על הקרקפת. לכן, יש אנשים המעדיפים את התרופה הזו לעומת אחרות. המומלץ ביותר הוא לשלב את התרופה הזאת יחד עם תרופות אחרות, כגון פרופסיה לגברים מגיל 18 ומעלה.

מינוקסידיל היא תרופה ולא פתרון קוסמטי, והיא מאושרת על ידי ה FDA להצמחת שיער אצל גברים ונשים. מאז שנת 1988 התרופה שווקה עם מרשם רפואי. כיום, התרופה נמכרת ללא מרשם וניתן להשיג אותה בארץ בבתי מרקחת בתרופות ללא מרשם. לפי היצרן, במחקרים קלינים נראה כי המוצר "Men's Rogaine Foam" המכיל מינוקסידיל בצורת קצף מצמיח מחדש שיער ב 85% מהגברים אחרי 4 חודשים. יעילות המינוקסידיל מוכחת במחקרים קלינים שנעשו עם תרופות פלסבו (תרופות דמה).

גרסאות גנריות של מינוקסידיל

כאשר יצרן מסויים של תרופות ממציא תרופה, הוא רושם עליה פטנט. הפטנט מגן על התרופה באופן חוקי שרק היצרן יוכל לייצר ולמכור את התרופה למשך 20 שנה (משתנה ממדינה למדינה) מאז רישום הפטנט. כאשר פג הפטנט, חברות תרופות אחרות מורשות ליצור ולמכור את התרופה במחירים זולים יותר – תרופות אלו נקראות "תרופות גנריות" , התרופה המקורית נקראת תרופה מקורית. בשנת 2001 פג הפטנט על המינוקסידיל, ולכן יש גירסאות זולות של המינוקסידיל. בבתי המרחקת בארץ ניתן למצוא את התרופה המקורית בשמה ריגיין . תרופה גנרית למינוקסידיל שניתן לרכוש בארץ היא מינוקסי של חברת תרימה (מופיע בשמות מינוקסי 5 או מינוקסי 2).

הערות נוספות

התכשיר אסור לשימוש אצל נשים בהריון או בזמן ההנקה. אין למרוח על הקרקפת תכשיר רפואי אחר בזמן השימוש במינוקסידיל. במידה ואוחמצה מנה, אין להשתמש במנה כפולה יותר מפעם בכל 12 שעות. צריך למרוח על קרקפת יבשה. התווית נגד ילדים מתחת לגיל 18 או מבוגרים מעל גיל 65.

תופעות לוואי – מינוקסידיל / מינוקסי

עלולות להופיע השפעות לוואי כגון: שלשול, בחילה והקאות, כאב ראש, סחרחורת, גירוי מקומי.
ישנם תופעות לוואי המחייבות התייחסות מיוחדת, ראה בעלון לצרכן!

שאלות נפוצות – מינוקסידיל / מינוקסי

1. מתי רואים תוצאות?

עד 4 חודשים. זכור להשתמש פעמים ביום, כל יום, ישירות לתוך הקרקפת. אם לא נראות תוצאות לאחר 4 חודשים, צור קשר עם הרופא המטפל. ישנם אנשים שיראו תוצאות מאוחרות יותר גם אחרי ארבעה חודשים.

2. יש לי נשירה מוגברת בעקבות השימוש, למה?

נשירת שיער מוגברת עקב השימוש בתרופה יכולה לקרות והיא זמנית. לפי החברה, זה סימן טוב וזה אומר שמעגל הצמיחה החדש התחיל, והשערות הישנות שנשרו עושים דרך בשביל השערות החדשות והבריאות. אם התופעה ממשיכה אחרי 2 שבועות עם שימוש בתרופה, הפסק שימוש וצור קשר עם הרופא.

3. איך יראו שערות חדשות בעקבות השימוש במינוקסידיל?

לפי החברה, השערות המוקדמות יכולות להראות עדינים ופלומתי, שימוש עתידי יביא שיער הדומה לשאר השיער בקרקפת.

4. כמה זמן אני יצטרך להשתמש ברוגיין?

כל עוד שרוצים שהתרופה תשפיע.

5. אם הפסדתי מינון, מה עושים?

אם הפסדת מינון אחד או שתיים, פשוט תמשיך את השימוש הבא הרגיל. לא מומלץ "להשלים" את המינונים שפיספסת.

6. מה יקרה אם אפסיק שימוש במינוקסידיל?

במידה ומדובר בהתקרחות אנדרוגנית, תהליך הנשירה/התקרחות הרגיל ימשיך רגיל, כמו שהיה צריך להיות ללא השימוש בתרופה. קרוב לוודאי שהשערות שצמחו בעקבות התרופה ינשרו. כל זה מדובר במידה ולא מטפלים בהתקרחות בדרך אחרת שבאמת עובדת.

7. איפה קונים?

ניתן לקנות תרופות גנריות למינוקסידיל או התרופה המקורית מהאינטרנט ומהבתי מרקחת. התרופה היא ללא מרשם וניתן להשיג אותה בארץ בשמות: ריגיין פורטה, מינוקסי של חברת תרימה.

8. האם ניתן להשתמש בשילוב עם פרופסיה?

לגברים מגילאי 18 ומעלה הסובלים מהתקרחות אנדרוגנית מומלץ לשלב בטיפול גם טבליות פרופסיה.

 

שמפו ניזורל (Nizoral)

הקדמה: לעיתים שתהליך נשירת שיער או ההתקרחות מלווה בדקירות קלות, דלקתיות, כאבי קרקפת, גירויים, קשקשים ושיער שומני מאוד. לאנשים הסובלים מהבעיה כדאי מאוד לטפל בה על מנת למנוע החמרה במצב.

מה זה שמפו ניזורל? שמפו ניזורל / קטוזול (חומר פעיל Ketoconazole) הוא שמפו אנטי דלקתי המשווק כשמפו נגד קשקשים. ישנם הסוברים כי לחומר הפעיל (Ketoconazole) קיים אפקט אנטי אנדרוגני, ולכן השימוש בשמפו ניזורל נפוץ בקרב הסובלים מהתקרחות אנדרוגנית. שימוש בשמפו ניזורל לבד ללא טיפולים אחרים כנראה לא יצליח לעצור התקרחות לסובלים מהתקרחות אנדרוגנית. השמפו יכול להפחית במידה ניכרת ונראית לעין את הקשקשים ואת הגירויים בקרקפת.

שימושים שמאושרים ע"י ה-FDA בשמפו ניזורל

  • קשקשים בשיער
  • סבוריאה דרמטיטיס בקרקפת
  • מחלת העור "חספנת" במצבים מסויימים
  • נשירת שיער ממחלת העור גזזת (tinea capitis)
  • שימוש נגד התקרחות אנדרוגנית (צוות האתר עדיין לא מצא מחקר אמין המוכיח את היעילות בנושא זה, פרטים בהמשך)
    הפחתת הפרשות הסבום מהקרקפת (מידע בהמשך)

מחקרים: שמפו ניזורל והתקרחות אנדרוגנית

עדיין לא ידוע לצוות האתר על מחקרים אמינים המוכיחים שטיפול מסוג זה הוא טיפול מוכח נגד נשירת שיער או התקרחות מהסוג האנדרוגני. ידוע לצוות האתר על פרסומים על מחקרים קטנים המוכיחים את יעילותו בנושא אך עדין מחקרים אלו מוטלים בספק מבחינתנו. ישנם מחקרים שונים המסותבבים ברשת האינטרנט ממקורות או מאתרים שאמינותם מוטלת בספק. אך למרות זאת, טיפול בשמפו ניזורל לסובלים מתופעת התקרחות הוא מאוד נפוץ בארץ , בארצות הברית ובעולם.

ככל הנראה שהחומר הפעיל בשמפו ניזורל , החומר "Ketoconazole" , בנוסף לפעילותו ויעילותו הרבה כשמפו אנטי דלקתי ואנטי קשקשים, יכול להיות שהחומר בעל אפקטים אנטי אנדרוגניים המסייעים נגד התקרחות אנדרוגנית. פעילות זו עשויה לסייע לסובלים מהתקרחות אנדרוגנית. כמו שכבר נאמר, עדיין לא ידוע לצוות האתר על מחקר אמין המאשר זאת.

שמפואים חלופיים עם החומר ketoconazole: כמו כן, ישנם שמפואים נוספים מלבד שמפו ניזורל ושמפו קטוזול המכילים את החומר הפעיל "קטוקונזול". במידה ומעוניינים לרכוש אחד מהם, חשוב לוודא שבשמפו יש ריכוז יעיל של החומר הפעיל וגם שהחומרים הנוספים שיש בשמפו לא מפריעים לפעילות התקינה של החומר "קטוקונזול".

שמפו גנרי שקונים בבית מרקחת אמור לעבור בדיקות המראות שהשמפו יעיל בדומה לגירסה המקורית (ניזורל). דוגמא גנרית אמינה לשמפו "ניזורל" בארץ היא שמפו "קטוזול".

משחת ניזורל: משחת ניזורל היא משחה המכילה את החומר הפעיל ketoconazole. כשמה כן היא, משחה – ולא שמפו. ישנם אנשים העושים שימוש במשחה ומורחים על הקרקפת במקומות הבעייתים. שוב אנו מדגישים, שלא ידוע לנו על מחקר אמין שנעשה בנושא ומוכיח את היעילות של החומר נגד התקרחות אנדרוגנית.

לבעלי שיער שומני: לאנשים בעלי שיער שומני, כלומר שיער שלאחר החפיפה וייבוש השיער, השיער מתמלא "שומן" (בשפה מדעית: "סבום") במהירות ומקבל מראה מבריק, השמפו יכול לסייע בקבלת שיער פחות שומני ולהקטנת ההפרשות "השומניות" מהקרקפת. התוצאה היא: מראה שיער מלא יותר, פחות דליל ופחות "שומני". מכיוון ששיער שומני שמקריח, נראה יותר דליל לעומת שיער יבש עם אותו מצב הקרחה, שיראה מלא ונפוח יותר.

 

שאלות נפוצות – שמפו ניזורל

1. מאיפה ניתן לרכוש שמפו ניזורל?

שמפו ניזורל נמכר בשתי גירסאות: 1% ו 2% . ניתן לרכוש גירסה של 1% ללא מרשם רופא, אך גירסה זו אינה נמכרת בארץ. הגירסה של ה 2% נמכרת בארץ על ידי מרשם רופא כשמפו נוגד קשקשים.

2. איך משתמשים?

יש ליטול כמות קצובה של שמפו לאזור הנוגע בעור, להקציף, להשאיר את הקצף למשך 5 דקות ואחר כך לשטוף במים. השימוש יעשה פעמים בשבוע, בהפרדה של 3 ימים בין כל חפיפה עם השמפו.

3. מה המינון המומלץ?

מינון לפי הוראת רופא. במידה ואין הוראת רופא: פעמים בשבוע.

4. מה המחיר?

מחיר שמפו ניזורל הוא בערך 50 ש"ח. ניתן לקנות גם שמפו קטוזול המכיל את אותו חומר פעיל (Ketoconazole) בערך במחיר של 25 ש"ח.

5. שימוש בשמפו ניזורל יפסיק את ההתקרחות?

לא, אבל יכול לעזור ולסייע.

6. האם לנשים מניקות או הרות מותר להשתמש בשמפו?

לא (לפי העלון לצרכן).